Hella (11) pályaműve

„Az ökoiskolákban a tankertnek fontos szerepe van.”

Hallottál már erről a fejlesztésről? Gondolkoztál már rajta, hogy mi lenne, ha a gyerekekbe belenevelnék a pedagógusok, hogy tiszteljék környezetüket?

Belegondoltál már, hogy milyen lenne ZÖLD világban élni?

Akkor nézzünk csak bele!

Van egy új lehetőség, amely segíthet abban, hogy a gyermekek már kicsi korban megtanulják környezetük fontosságát, élővilágunk tiszteletét. Ez a fejlesztés az ökoiskola program. Lényege, hogy a kisiskolások figyelmét felhívja a környezettudatos életmódra. Természetesen ezek az intézmények figyelnek a környezetvédelemre, maguk is próbálják úgy fenntartani az iskolát, hogy ne ártsanak a környezetnek.

Különbségek egy normál és egy ökoiskola között:

van saját zöld területe,
az iskolák energiagazdálkodása környezettudatos, azaz napelemmel és csak szükség esetén fűtenek,
az egészséges életmódra nevelik a gyerekeket, például van iskolagyümölcs-program és előadás a helyes táplálkozásról,
természetvédelmi programokat, túrákat, hulladékgyűjtést szerveznek,
fontosnak tartják az újrahasznosítást, és ezzel kapcsolatos kreatív versenyeket hirdetnek, például madáretető-készítés műanyag hulladékból,
pedagógusaik játékkal hívják fel a figyelmet élővilágunk értékeire, például öko-totót töltenek ki.
Még néhány példa a programokból:

– Papírgyűjtés, TE SZEDD! hulladékgyűjtés

– Környezetvédelmi témájú versenyek, “rendhagyó biológiaóra” a felsősök számára

– Az állatok világnapja témahét állatorvosi előadásokkal

– KRESZ-órák az iskolák iskolarendőrével, KRESZ-versenyek

– Autómentes nap

Térjünk ki egy másik kiemelt témára, a tankert létrehozására és gondozására. Az ökoiskolákban a tankertnek fontos szerepe van. Biotermesztéssel termelik zöldségeiket a diákok, melyeket bográcsozásra, osztálykirándulások elemózsiacsomagjainak készítésére használnak. A tankertben nemcsak zöldségek vannak, hanem virágok és fűszernövények is. A virágokat egy saját virágvásáron eladják, majd a megkeresett pénzt iskolájuk alapítványa kapja meg. A fűszernövényeket legfőképp illatuk, színük és ízük miatt termesztik, mint mindenki más. A sulisok persze kitartó tanáraik segítségével művelik saját biokertjüket.

Sokak szerint ez a cím nem nagy kitüntetés, de ha minden intézmény ezt követné, több tudatos ember lenne, mint amennyi most van.

Ha úgy találják az iskolák, hogy szeretnének erre a kalandra jelentkezni, egy pályázat segítségével elérhetik céljukat. A végeredmény biztosan mindenkinek tetszeni fog. Ez egy állandó folyamat, ami sok munkával jár, de a befektetett munka meghozza gyümölcsét. (Ami szintén egészséges.🍎)