Hella (11) pályaműve
„Az ökoiskolákban a tankertnek fontos szerepe van.”
Hallottál már erről a fejlesztésről? Gondolkoztál már rajta, hogy mi lenne, ha a gyerekekbe belenevelnék a pedagógusok, hogy tiszteljék környezetüket?
Belegondoltál már, hogy milyen lenne ZÖLD világban élni?
Akkor nézzünk csak bele!
Van egy új lehetőség, amely segíthet abban, hogy a gyermekek már kicsi korban megtanulják környezetük fontosságát, élővilágunk tiszteletét. Ez a fejlesztés az ökoiskola program. Lényege, hogy a kisiskolások figyelmét felhívja a környezettudatos életmódra. Természetesen ezek az intézmények figyelnek a környezetvédelemre, maguk is próbálják úgy fenntartani az iskolát, hogy ne ártsanak a környezetnek.
Különbségek egy normál és egy ökoiskola között:
van saját zöld területe,
az iskolák energiagazdálkodása környezettudatos, azaz napelemmel és csak szükség esetén fűtenek,
az egészséges életmódra nevelik a gyerekeket, például van iskolagyümölcs-program és előadás a helyes táplálkozásról,
természetvédelmi programokat, túrákat, hulladékgyűjtést szerveznek,
fontosnak tartják az újrahasznosítást, és ezzel kapcsolatos kreatív versenyeket hirdetnek, például madáretető-készítés műanyag hulladékból,
pedagógusaik játékkal hívják fel a figyelmet élővilágunk értékeire, például öko-totót töltenek ki.
Még néhány példa a programokból:
– Papírgyűjtés, TE SZEDD! hulladékgyűjtés
– Környezetvédelmi témájú versenyek, “rendhagyó biológiaóra” a felsősök számára
– Az állatok világnapja témahét állatorvosi előadásokkal
– KRESZ-órák az iskolák iskolarendőrével, KRESZ-versenyek
– Autómentes nap
Térjünk ki egy másik kiemelt témára, a tankert létrehozására és gondozására. Az ökoiskolákban a tankertnek fontos szerepe van. Biotermesztéssel termelik zöldségeiket a diákok, melyeket bográcsozásra, osztálykirándulások elemózsiacsomagjainak készítésére használnak. A tankertben nemcsak zöldségek vannak, hanem virágok és fűszernövények is. A virágokat egy saját virágvásáron eladják, majd a megkeresett pénzt iskolájuk alapítványa kapja meg. A fűszernövényeket legfőképp illatuk, színük és ízük miatt termesztik, mint mindenki más. A sulisok persze kitartó tanáraik segítségével művelik saját biokertjüket.
Sokak szerint ez a cím nem nagy kitüntetés, de ha minden intézmény ezt követné, több tudatos ember lenne, mint amennyi most van.
Ha úgy találják az iskolák, hogy szeretnének erre a kalandra jelentkezni, egy pályázat segítségével elérhetik céljukat. A végeredmény biztosan mindenkinek tetszeni fog. Ez egy állandó folyamat, ami sok munkával jár, de a befektetett munka meghozza gyümölcsét. (Ami szintén egészséges.🍎)